Vier met ons het 30-jarig bestaan van Cevora

Kristian Vandenhoudt

Vice-President HR - Atlas Copco

NL

The future of work, the future that works

Autonomie met verantwoordelijkheid voor werknemers is een kernwaarde voor het Zweedse bedrijf Atlas Copco.

Als Vice President Human Resources van de ‘Compressor Technique Service Division’ heeft Kristian Vandenhoudt een rol die tegelijk strategisch en operationeel is, wereldwijd maar ook lokaal.

In een omgeving die alsmaar volatieler, onzekerder, complexer en ambiguer wordt, is het cruciaal om een arbeidsomgeving te ontwikkelen die nauw aansluit bij de uitdagingen van vandaag. Die VOCA omgeving bestond al vóór de COVID-19 crisis, die eerder een wake-up call is en die wellicht niet de laatste zal zijn.

De arbeidsorganisatie die we hiervoor nodig hebben, moet de mens centraal plaatsen, vindt Kristian, maar ook meer dan ooit uitdagen om levenslang te blijven leren en zo zelfredzaam te blijven. De HR-functie zal hierbij meer en meer bedrijfskritisch worden om heel dit transformatieproces te faciliteren. Zo creëert ze ‘werkbaar en wendbaar werk’, en hoeft de technologische revolutie geen angst in te boezemen, maar nodigt ze mensen uit de digitale transformatie juist te omarmen.

Hoe? Door elke medewerker meer autonomie te bieden met de nodige verantwoordelijkheid. “We hebben ondervonden dat hoe meer autonomie de teams hebben, hoe noodzakelijker de cultuur is van inspirerend leiderschap. Werken op cultuur moet dus eerst komen”, aldus Kristian Vandenhoudt.

HR dient in eerste instantie de business, zo weet Kristian: daarom focust Atlas Copco op een werknemerservaring die uiteindelijk bepalend is voor de klantenervaring.

Op het niveau van zijn wereldwijde divisie van 8.400 mensen wordt er daarom onder meer gefocust op het verkorten van “time to competence”, zeg maar het beschikbaar hebben van competente, maar ook geëngageerde medewerkers. Daarin zijn volgende zaken prioritair: een proactief rekruteringsproces dat ook rekening houdt met de competenties van de toekomst, het ontwikkelen van de talenten en het verhogen van de betrokkenheid van de medewerkers.

Op lokaal niveau ligt de focus op de competitiviteit van de vestiging in Wilrijk en dus ook op die werknemerservaring die niet alleen cruciaal is voor de huidige werknemers, maar ook voor nieuwe talenten.

Kristian Vandenhoudt

Vice-President HR - Atlas Copco

NL

The future of work, the future that works

Autonomie met verantwoordelijkheid voor werknemers is een kernwaarde voor het Zweedse bedrijf Atlas Copco.

Als Vice President Human Resources van de ‘Compressor Technique Service Division’ heeft Kristian Vandenhoudt een rol die tegelijk strategisch en operationeel is, wereldwijd maar ook lokaal.

In een omgeving die alsmaar volatieler, onzekerder, complexer en ambiguer wordt, is het cruciaal om een arbeidsomgeving te ontwikkelen die nauw aansluit bij de uitdagingen van vandaag. Die VOCA omgeving bestond al vóór de COVID-19 crisis, die eerder een wake-up call is en die wellicht niet de laatste zal zijn.

De arbeidsorganisatie die we hiervoor nodig hebben, moet de mens centraal plaatsen, vindt Kristian, maar ook meer dan ooit uitdagen om levenslang te blijven leren en zo zelfredzaam te blijven. De HR-functie zal hierbij meer en meer bedrijfskritisch worden om heel dit transformatieproces te faciliteren. Zo creëert ze ‘werkbaar en wendbaar werk’, en hoeft de technologische revolutie geen angst in te boezemen, maar nodigt ze mensen uit de digitale transformatie juist te omarmen.

Hoe? Door elke medewerker meer autonomie te bieden met de nodige verantwoordelijkheid. “We hebben ondervonden dat hoe meer autonomie de teams hebben, hoe noodzakelijker de cultuur is van inspirerend leiderschap. Werken op cultuur moet dus eerst komen”, aldus Kristian Vandenhoudt.

HR dient in eerste instantie de business, zo weet Kristian: daarom focust Atlas Copco op een werknemerservaring die uiteindelijk bepalend is voor de klantenervaring.

Op het niveau van zijn wereldwijde divisie van 8.400 mensen wordt er daarom onder meer gefocust op het verkorten van “time to competence”, zeg maar het beschikbaar hebben van competente, maar ook geëngageerde medewerkers. Daarin zijn volgende zaken prioritair: een proactief rekruteringsproces dat ook rekening houdt met de competenties van de toekomst, het ontwikkelen van de talenten en het verhogen van de betrokkenheid van de medewerkers.

Op lokaal niveau ligt de focus op de competitiviteit van de vestiging in Wilrijk en dus ook op die werknemerservaring die niet alleen cruciaal is voor de huidige werknemers, maar ook voor nieuwe talenten.

11:00 - 12:00